Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:51:41 GMT

شب یلدا؛ میراث ناملموس ایرانیان

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۰۷۵

شب یلدا؛ میراث ناملموس ایرانیان

ایسنا/همدان صدای تیک تاک ساعت می آید، زمان می گذرد و " یلدا"؛ ‌دختر زیبای زمستان با گیسوان سیاه شب زده اش از راه می رسد تا دست های پاییز را در دستان زمستان بگذارد.

به گزارش ایسنا؛ نفس های پاییز برگ ریز هزار رنگ به شماره افتاده و آذر ماه می رود تا جای خود را به سردترین فصل سال ۱۴۰۰ بدهد، آخرین پاییز قرن دارد به تاریخ می پیوندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیرباز آداب و سنت های دیرینه و باستانی در کهن دیار " ملایر" همراه با اصالت و ماندگاری مام وطن با عقیده و باورهای مذهبی درآمیخته و ترشی و شیرینی که تلفیق و ترکیب آن دو، شربتی گوارا همچون انگبین می سازد را حفظ کرده و در راستای نگهداری و نگهبانی از برای ثبت جهانی شدن تلاش داشته است.

در ملایر، یک هفته مانده به شب چله که همان یلداست، مردم به استقبال این شب خرم و شادمانه می روند و خانم های خانه بعضی از خریدهای مورد نیاز را به عهده مردان قرار داده و تعدادی از آنها را خود برعهده می گیرند، این حرکت کاملا چهره بازار را عوض کرده و اگر غریبه یا مسافری بی اطلاعی حضور داشته باشد به وضوح جنب و جوش تازه ای مشاهده می کند که خبر از یک واقعه ای استثنائی می دهد؛ گونی های پر از تنقلات در مغازه های خشکبار فروشی و میوه ها در میوه فروشی ها بیشتر از روزهای دیگر خود را نشان می دهند.

واکاوی آداب شب یلدا و " شِو چلّه " در ملایر

یک مدرس دانشگاه و کارشناس شعر و آداب فولکلوریک در ملایر در مورد آداب شب یلدا یا همان " شِو چلّه "، گفت: آداب و رسوم ملایری ها در شب یلدا و نوروز، با وجود هجوم دنیای تجدد برای تغییر فرهنگ ها و سنت ها، هنوز رنگ نباخته است و با وجه اشتراکی که میان فرهنگ ‌این دیار و اقوام لر موجود است کماکان با تغییراتی جزئی در روستاهای ملایر و در شهرستان برگزار می شود.

فریدون محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بلندترین شب سال، شب اول زمستان، آخرین شب پاییز نخستین بار، ره آورد مسیحیان سریانی است که به عنوان رسمی پایدار در آداب ایرانیان ریشه دوانیده است، مفهوم سریانی یلدا مفهوم " ‌تولد" را دارد و در منابع تاریخی ایران و اسلام‌، یلدا شب آمدن مسیح به جهان و یلدا میلاد مهر و زایش خورشید بوده است.

وی با بیان اینکه ایرانیان بر رنگ و لعاب این آیین با ذوق و سلیقه نکاتی را افزودند، ادامه داد: بلندترین شب سال را ملایری ها در کنار خانواده و آشنایان به صبح می برند، خواندن داستان، واگویه متل‌های قدیمی و حافظ خوانی توسط پدر بزرگ، مادر بزرگ ها از دیرباز مرسوم بوده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه امروز اگرچه سیطره رسانه های مجازی گسلی مهیب میان سنت ها و توده مردم به وجود آورده است، اما مردم دست از آیین شادمانه نوروز و یلدا بر نداشته اند، اظهارکرد: در کهن دیار ملایر، کمی پیشتر " شِو چله" را چله زری هم می گفتند.

محمودی خاطرنشان کرد: از روزگاران قدیم، پس از تناول شام چرب چله، دو بشقاب از نقل های گشنیزی( نقل های رنگارنگ) روی کرسی می گذاشتند و به بهانه این که تا چله سال دیگر چونان شمع روشن باشند هر یک از افراد خانواده شمعی را برمی افروختند و در سینی روی کرسی می نهادند.

این کارشناس شعر و آداب فولکلوریک افزود: آنگاه قرعه می کشیدند و یکی از دختران دم بخت با لباس عروس بر تخت می نشانیدند و آن دختر را " چله زری " می نامیدند و در کنارش به خواندن ترانه و پایکوبی می پرداختند و روی نور شمع ها دست می کشیدند و می گفتند:"چله زری، زردی ایما بِری تو، سرخی تو  بِرِی ایما:( زردی ما برای تو، سرخی تو برای ما) ..."

وی با بیان اینکه روح همه این جشن ها تجربه در کنارهم بودن و گفت و گو و گرمی بخشیدن به سرمای طاقت فرسای زمستان هاست چراکه آن زمان مردم  امکانات گرامایشی امروز را نداشتند، گفت: هنوز هم رسم است در شب یلدا برای دخترانی که دوره نامزدی را می گذرانند از سوی خانواده داماد " شوچره" و هدیه می برند.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: این هدایا و " شوچره" شامل قواره پارچه، تکه ای طلا، یا هدایای دیگر به انضمام انواع میوه ها، هندوانه، انار، نخودچی کشمش، سایه خشک، گردو، روغن و برنج، مرغ نپخته و معمولا شقی از گوسفند، حلبی روغن و کیسه ای برنج بود، آن روزگار که مسیرها کوتاه بود هدایا را در خُنچه ای می گذاشتند و توسط بانوان طایفه داماد به خانه عروس برده می شد، البته هدایای شب چله بستگی به تمکن خانواده داماد داشت.

محمودی خاطرنشان کرد: در ملایر معمولا تنقلات شب چله شامل گندم شاهدانه (گَنم شادُنَه )، سنجد(سِرنجَه )، تخمه هندوانه( چنجه ی هندوانه) سایه خشک، فخری( فرخی)، شیر شیره انگور (شیشیرَه) و باسلق( باسُق ) را بر روی کرسی می چینند، البته در سال های اخیر نارگیل و موز، کیوی و لیمو و پرتقال را به آن افزوده اند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در قرن های گذشته " یلدا " شبی به یادماندنی و خاطره آمیز برای اقوام ملایری بوده و هست و به عنوان سنتی شبانه، چونان نوروز، اندوه از دل ها می کاهد و تجمع یک شب گرم را درکنار هم همدلی اقوام ملایری بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه معمولا در شب یلدا مروری بر ادبیات و قصه های فولکلوریک و متل های ملایری و ترانه های محلی توسط بزرگان خانواده ها رقم می خورد، گفت: امروز رسانه های مجازی پای ثابت ترویج این آداب کهن هستند و در نگاهداشت مواریث کهن نقشی بسزا و خیره کننده ایفا می کنند.

گفتنی است؛ در ادامه شعری با گویش ملایری در همین رابطه از استاد فریدون محمودی (متخلص به فریور) ذکر می شود:

"شِوِه چلَه"

یادِتهَ چلچلیایِ اُقدیما ، شِوهِ چلَه...

پَسِلَه پَنُمَه دیدن ، تُونِ صافی لِوِه پلَه..

زلف شِوگار درازهِ خالَه یلدایِ کشیدَن

کُلِ کرسی طُمِ خربازهُ شامینِ چشیدن

گَنُمِ شادونَ با چَق چَقِ اِشکِسَن چِنجَه

فرخی  شیر شیرهُ بادُمُ یِی  بارِ سِرنجَه

بِلِ بورِ دخترِ پاییزِ هَشتَن دمِ دِیرا ...

بَسَن دل به خیال مِتِلای نَنَه لیلا

سیل الماس ستارهَ کِردن و هفتا بُراره

تَرکُنَن با اُدسات ، برمُون ، تنگ اِ ناره

تورهِ اِسپی دِ سَرِ کوچهُ دیوار قِلامُن

هَمَه دورهُ هم نِشِسَن، همهِ ی دردهُ دلامُون

قوریای گل سرخی که مِکِردن ، چاییِ دَم

سَموَرِ ذغالی و سُختنِ آتیشای نَم نَم ...

کاسه یِ سبزهِ سُفالی دِ مینش دُونِ اِ نار

دِلامِو ن تازَه تَره اَ بَلگای باغای چنار ...

کاشکی اُ لِاحاف چِل تیکُه کرسیا بیدن

آدما عین  قدیما بِری هم گل مِچیدن

مالِ دُنیا نِمِشُد ،دردِ دِلایِ آدِما ...

خالی از غُصَه مِشد خشت و گِلایِ آدما

دودهِ اُ شِوایِ کردهَ به خدا تُنگه دِلِم ...

بی تو حتا ، دِ مینِ باغ بهشتَم، کِسِلِم

رفتی  و یادِ تو مِونَ دِ خیالِم شِوهِ چلَه

هَنیم ناز تو ، انگار مِثه اُ وَختا، مِچلَه

یادِتهَ چلچلیایِ اُ قدیما ، شِوهِ چلَه

نکُنَه ! گُلای یادِت ، زیرِ دسُ پا بَتِلَه

کرونا در کمین " یلدا" !

اما در کنار همه این شور و هیجان ها یک هشدار جدی وجود دارد؛ این روزها ششمین موج سهمگین کرونا در کمین دورهمی های بلندترین شب سال نشسته تا قربانی بگیرد و داغ روی دل ها بگذارد... پس اجازه ندهید سهم ما از شب یلدای امسال، قصه پر غصه دلتنگی های بعد و جای خالی عزیزانمان باشد.

‌رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نسبت به افزایش انتقال کرونا در دورهمی شب یلدا هشدار داد و گفت: با توجه به برگزاری دورهمی های خانوادگی در شب یلدا احتمال افزایش ویروس کرونا زیاد است، بنابراین به خانواده ها توصیه می شود حتما نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دقت نظر کافی و لازم را داشته باشند.

محمد مهدی مجذوبی افزود: آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان کاهشی است با این وجود به علت افزایش ابتلا به بیماری در سایر کشورها باید احتیاط کرده و نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزید.

به گزارش ایسنا؛ از سوی دیگر انتظار می رود همچون سال های گذشته در آستانه شب یلدا، خیرین، واقفین و نیکوکاران با نگاهی نو با پویش های مختلف در راستای حفظ سنت های اصیل ایران زمین، برای شاد کردن دل خانواده های مستمند، ‌گام های ماندگاری بردارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شب یلدا يلدا استانی فرهنگی و هنری مدرس دانشگاه شب یلدا سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد

ایسنا/همدان فرماندار ملایر گفت: صرفا با اعتبارات دولتی نمی‌توان شهرستان را در مدار توسعه شتابان قرار داد و در واقع توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی امکان‌پذیر بوده و این جان‌مایه شعار امسال است و باید از ظرفیت مردم در این راستا استفاده کرد.

سلمان اسماعیلی شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در همایش بزرگداشت شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان ملایر، با اشاره به اینکه امیدآفرینی در بین مردم نکته مغفول مانده این روزهای ماست، افزود: اعضای شوراهای اسلامی، نخبگان جوامع محلی خود هستید و باید از این سرمایه اجتماعی بهره برده و با بیان واقعیت‌ها در بین مردم و تشریح خدمات امیدآفرینی کنید.

وی بیان کرد: شوراهای اسلامی، شهرداران و دهیاران وظیفه دارند در این سال پایانی از دوره خدمت نهایت تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای درآمد پایدار بکار ببندند و یک یادگاری ارزشمند از خود به جای بگذارند، واقعیت این است که با اعتبارات دولتی نمی‌توان شهرستان را در مدار توسعه شتابان قرار داد و در واقع توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی امکان‌پذیر بوده و این جان مایه شعار امسال است.

وی تصریح کرد: در تصمیم‌گیری‌ها باید نفع عموم جامعه را در نظر گرفت و نباید به خاطر منافع فردی یا گروهی خاص منفعت عموم مردم شهرستان را به خطر انداخت و این سرلوحه ما برای اجرای طرح‌های بزرگ در طول این دو سال و چندماه اخیر بوده است و اجرای پروژه‌های بزرگ نظیر الحاق ۵۱۵ هکتار زمین به شهر ملایر و انجام دیگر پروژه‌ها با اعتباری افزون بر ۲۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ در سایه این نگاه قابل انجام شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: هفته آینده شاهد برگزاری دور دوم انتخابات هستیم، از همه مردم دعوت می‌کنیم تا با حضور گسترده و انتخاب اصلح در رقم خوردن سرنوشت روشن برای دیارمان سهیم باشند، آینده شهرستان ملایر به مراتب از امروز زیباتر و درخشان‌تر است.

به گزارش ایسنا در این مراسم از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان ملایر تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • افتتاح هتل پارک سیفیه ملایر در دهه فجر
  • حوزه انتخابیه ملایر
  • پیش‌بینی ۱۶۷ حوزه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات ملایر
  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • برگزاری روزهای تدبر قرآنی در ملایر